Home » Blog » Leefstijl » Wilskracht, willen is niet kunnen.

Wilskracht, willen is niet kunnen.

Gepubliceerd op 13 februari 2020 om 22:15

Willen is kunnen, zo wordt vaak gesteld en toch lukt het veel mensen niet om door te zetten. Ben je dan niet voldoende gemotiveerd? Zijn ze niet sterk genoeg of is er toch iets anders?

Wilskracht is een voorwaarde, maar is geen garantie op succes. 

 

''De Mount Everest ligt vol met lijken van mensen die ooit zeer veel wilskracht hadden''

 

Wilskracht is het vermogen om impulsen te weerstaan, dit heet laat-kracht. Dit is het vermogen om verleiding te weerstaan.

Wilskracht is ook dingen actief najagen, dit noemen we doen-kracht. Doen-kracht is de kracht inzetten om zaken uit te voeren die je wilt uitstellen zoals je maaltijden klaarmaken of toch na een lange werkdag gaan trainen.

 

Iedereen heeft wilskracht, het is echter gelimiteerd, je kunt dit vergelijken met een batterij of een spier. Als je de spier maar lang genoeg belast faalt ie op ten duur, ongeacht hoe licht het gewicht is. 

Als je weet dat je geen voedingsdiscipline hebt, en je komt laat thuis na een lange dag werken, zorg er dan voor dat je zo min mogelijk bewuste wilskracht nodig hebt om je dieet je blijven volgen.

 

Hoe? Plannen! Planning op praktisch niveau betekent een plan hebben om op situaties te reageren, zelfs wanneer je moe of gestrest bent. Dit kan je bijvoorbeeld doen door te koken op een vrije dag. Kook voor een paar dagen vooruit en vries dit in.

 

Zorg er ook voor dat je voedingsmiddelen in huis hebt die lange tijd goed zijn, eieren, blik tonijn, rijst, pasta etc. Niks in de koelkast hebben is de snelste manier om aan te komen. 

 

De meest veel voorkomende situatie waarbij ‘wilskracht’ faalt, is wanneer je een dieet probeert vechtend door te komen. De meeste mensen associëren diëten met restrictie en afzien. De enige manier om vooruit te komen is met een ijzeren discipline en wilskracht. Dit is de meest inefficiënte wijze.  Diëten op wilskracht is gedoemd te falen. Wilskracht is de laatste verdedigingslinie, niet de primaire krachtbron.

 

Wilskracht kan verbeterd worden door het in te zetten. Simpel een impuls weerstaan kan daarbij helpen. Ga bijvoorbeeld koud douchen en weersta de impuls om er direct weer uit te stappen. 

 

Een koude douche is waarschijnlijk het laatste wat je wilt nemen. Maar als je de kracht kan opbrengen om te blijven staan train je wilskracht. 

 


 »