Home » Blog » Training » Hoe herken je een goede coach/trainer?

Hoe herken je een goede coach/trainer?

Gepubliceerd op 30 oktober 2020 om 15:27

Veel mensen kiezen een coach die er fitter uitziet dan zijzelf (practice what you preach). Want een gespierde coach weet waar hij/zij het over heeft. 

Daar is wat voor te zeggen, maar zo zwart/wit is het niet.

 

Voor veel trainers/coaches is een goede gezondheid of een gespierd lichaam een kwestie van echt willen. Ze adviseren vaak i.p.v. dat ze coachen.

 

De trap in plaats van de lift, Een uur trainen na een harde dag werken ipv op de bank gaan liggen. Een salade in plaats van patat. Nagenoeg 80 procent weet het en slechts 20 procent doet het.

 

Goed advies heeft dus niet zoveel toegevoegde waarde.

Het gaat bij coachen vaak om gedrag. Het gedrag is niet alleen wat de mens doet, maar ook wat de mens niet doet.

Coachen is een vorm van begeleiding die erop gericht is om de cliënt te ondersteunen bij het behalen van zelfgekozen doelen. 

 

Afvallen doet men voornamelijk buiten de gym. Dat vereist daarom kennis van leefstijl en gedrag. Leefstijl is de verzamelterm voor al het gedrag dat invloed heeft op je gezondheid. De meeste mensen trainen 2 uur per week, dan blijft er nog 166 uur over in de week. 

Die uren zijn bepalend voor het verhogen van het succes van de client.

 

Deze vaardigheden komen bovenop de kennis die de trainer/coach moet hebben van het trainingsaspect, hier worden biomechanische- en inspanningsfysiologische analyses gemaakt en de coach moet dit in de trainingstatus van de cliënt laten passen. Dit gebeurt met een doordachte programmaring en periodisering.

 

Een goede coach heeft dus multidisciplinaire kennis en vaardigheden om een plan op papier naar de praktijk te vertalen, die past binnen de agenda van de client. Een student die thuis woont heeft andere prioriteiten dan een alleenstaande moeder van 2 kinderen met een eigen bedrijf.

 

De coach moet oplossingsgericht te werk gaan. Dit gaat vaak d.m.v. trial and error. Als iets niet werkt, doe je wat anders. Als iets wel werkt, doe je er meer van.

 

Verder is een klik met je coach en vertrouwen erg belangrijk. De client moet zich kwetsbaar kunnen op te stellen en aan durven te geven als iets niet werkt.

 

Een coach kan niet altijd gelijk hebben, maar wel altijd verantwoording afleggen en open staan voor feedback. 

 


«