Home » Blog » Training » Krachttraining voor vrouwen

Krachttraining voor vrouwen

Gepubliceerd op 27 augustus 2020 om 12:11

Veel vrouwen zijn bang om snel breed en gespierd te worden zodra ze aan krachttraining doen, dit is onterecht.

Kijk om je heen in de gym, zelfs voor mannen is het lastig om gespierd te worden.

 

Hoe komt het dat we zo weinig gespierde vrouwen zien?

Vrouwen in de gym doen voornamelijk cardio of blijven vasthouden aan te lichte gewichten.

 

Bepaalde anticonceptie middelen onderdrukken spiergroei. Wil je hier meer over weten, klik dan hier.

 

De vrouwen die wel zwaar trainen, trainen vaak als mannen. En dit komt niet overeen met hun fysiologische kracht. Vrouwen hebben andere voeding en trainingsbehoeften om hun maximale potentie waar te kunnen maken.

 

Vrouwen zijn meer gebaat bij een voedingsplan dat hoog uit vetten bestaat. Een verhoogde vetinname bevordert de productie van oestrogeen.

Oestrogeen ondersteunt spierherstel, verlaagt eiwitafbraak tijdens de training en beschermt tegen spierschade. Hierdoor zijn vrouwen in staat om meer sets te verrichten dan mannen.

 

De spiervezeldistributie verschilt, vrouwen hebben over het algemeen een ander en groter spiervezel type.

Doordat vrouwen resistenter zijn tegen vermoeidheid, kunnen ze meer herhalingen verrichten op een bepaalde intensiteit. Vrouwen profiteren van gecontroleerde en geen explosieve herhalingen.

 

Er kan meer bloed en zuurstof naar de spieren gepompt worden. Zo kunnen de spieren langer onder mechanische stress functioneren.

Door het superieure uithoudingsvermogen hebben vrouwen minder rust nodig tussen sets dan mannen.

 

De eerst volgende keer dat er een man in de gym naar je toe komt, en je een ‘advies’ geeft dat alle bovengenoemde feiten compleet negeert, vraag hem dan: “do you even lift bro?”

 

Dumbbells over treadmills!


«   »